මවුපි­යන් තමන්ගේ ඉලක්ක කරා දරු­වන් ගෙන යෑමට උත්සහ කිරී­මෙන් අද දරු­ව­න්ගෙන් විශාල සංඛ්‍යා­ව­කට මාන­සික රෝග තත්ත්ව­යන් ඇති වී ඇතැයි තොර­තුරු හා සන්නි­වේ­දන රාජ්‍ය ඇමැති ලක්ෂ්මන් යාපා අබේ­ව­ර්ධන මහතා පැවැ­සීය.

බාහිර විෂ­යන්ගේ ඈත් කර පොත පතට විත­රක්ම යෙද­වී­මෙන් දරු­වන්ගේ ළමා කාලය විනාශ නොක­ර­න්නැයි තමන් දෙම­වුපි­ය­න්ගෙන් කාරු­ණි­කව ඉල්ලා සිටින බව හෙතෙම කීවේය.

කොත­රම් උගත් වුණත්, බුද්ධි­මත් වුණත් ඇතැම් පිරිස් තුළ සදා­චා­ර­ස­ම්පන්න සිතුම් පැතුම් නැති බවත් එවැනි පුද්ග­ල­යන්ගේ උගත් හා බුද්ධි­ම­ත්ක­මෙන් කිසි වෙකුට පලක් නොවන බවත් ගාල් මහින්ද විද්‍යා­ලයේ පළමු වසර සඳහා දරු­වන් ඇතු­ළත් කර ගැනීමේ උත්ස­වයේ ප්‍රධාන ආරා­ධිත අමුත්තා ලෙස එක්වෙ­මින් රාජ්‍ය ඇමැ­ති­ව­රයා කියා සිටි­යේය.

තමන්ට දේශ­පා­ල­ඥ­යකු ලෙස පැමිණි සෑම අභි­යෝ­ග­ය­ක­ටම මුහුණ දුන්නේ මහින්ද විද්‍යා­ල­යෙන් ලැබූ පන්න­රය නිසා බව පැවැසු ඒ මහතා මෙහි පළමු වස­රට ඇතු­ළත් වුණ දරු­ව­න්ටද කව­දක හරි එම අභි­යෝ­ගය ජය­ගත හැකි බව කීවේය.

රාජ්‍ය ඇමැ­ති­ව­රයා මෙසේද කියා සිටි­යේය.

අද මට ඉතා වාස­නා­වන්ත දව­සක් ඒ මම ඉගෙන ගත්ත විද්‍යා­ලයේ ආදි ශිෂ්‍ය­යෙක් විදි­යට පළමු වස­රට දරු­වන් ඇතු­ළත් කර­ගැ­නීමේ උත්ස­ව­යට සහ­භාගි වෙන්න ලැබීම නිසා. දරු­වෙක් පිළි­සිද ගත්ත දවසේ ඉදලා විශාල බලා­පො­රොත්තු ගොන්නක් ඇති වෙනවා. මුලින්ම බල­නවා ඒ ඉප­දෙන දරුවා පිරිමි දරු­වෙක්ද, ගැහැනු දරු­වෙක්ද කියළා. දැන්නම් ස්කෑන් කරලා ඒ දේ බලා­ගත හැකියි. පිරිමි දරු­වෙක් නම් තම දරුවා දාගන්න පිරිමි පාසල මොකක්ද කියලා හිත­නවා. ගැහැනු දරු­වෙක් නම් ඒ ගැහැනු දරුවා දාගන්න ගැහැනු පාසල මොකක් ද කියලා හොය­නවා. ඒ තරම්ම පාස­ලට දා ගැනීමේ තර­ග­කා­රි­ත්ව­යක් ඇති වී තිබෙ­නවා.

මහින්ද විද්‍යා­ලය කියන්නේ වාස­නා­වත්න පාස­ලක්. මෙය පිං බිමක්. මෙම විද්‍යා­ල­යට පය ගහපු කිසිම කෙනෙ­කුට වැර­දිලා නැහැ. මට එක වස­රට එන්න වාසනා තිබුණේ නැහැ. මම ආවේ ජන­ප්‍රිය පාසල් විභා­ග­යෙන්. ඒ කාගේ ශිෂ්‍යත්ව විභාග තිබුණේ නැහැ. ජන­ප්‍රිය පාසල් විභා­ගය ලියලා මම ඉල්ලුවේ මහින්ද විද්‍යා­ලය. ඒක­ටත් හේතු­වක් තිබුණා. මගේ තාත්තගේ හොඳම යාළුවා සිරි­සේන හෙට්ටිගේ මෙම විද්‍යා­ලයේ ආදි ශිෂ්‍ය­යෙක් වීම. එතුමා පාර්ලි­මේන්තු මන්ත්‍රී­ව­ර­යෙක්. එතු­මගේ තමයි ක්‍රිකට් වලින් ලකුණු 155 ග්‍රව්න්ඩ් වාර්තාව තිබුණේ. දක්ෂ ක්‍රීඩ­ක­යෙක්. එතු­මාගේ වාර්තාව අවු­රුදු ගානක් තිබුණා. අවු­රුදු හත­ලි­හ­කට වඩා ඒ වාර්තාව තිබුණා. එය රිච්මන්ඩ් විද්‍ය­ල­යෙන් කැඩුවා. හැබැයි ඊළග දිනය වෙන කොට නැවත අපේ විද්‍යා­ල­යෙන් එම වාර්තාව බිඳ දැමුවා. ඒ නිසා මෙම පිං බිමට පා තබපු ඔබේ දරුවා වාස­නා­ව­න්තයි. මෙහි අධ්‍යා­ප­නය හදා­රන දරු­වට පළමු පංතියේ ඉදන් දහ තුන වසර දක්වා ඉගෙන ගත හැකියි. වෙනත් පාසල් හෙවී­මට අවශ්‍ය වෙන්නේ නැහැ. මොකද මේ පිං බිමේ අධ්‍යා­ප­නය හදා­රපු බොහෝ දෙනෙ­කුට හොඳ ඉති­හා­ස­යක් තිබෙ­නවා. අද ජාතික ගීය කියන කොට හැමෝම නැගි­ටි­නවා. ආචාර කර­නවා. ආනන්ද සම­ර­කොන් ශූරීන් ඒ ජාතික ගීය හැදුවේ මේ කාම­ර­යක් ඇතුළේ ඉද­ගෙන.

මේ විද්‍යා­ලය සෑම අංශ­ය­කින්ම පළ­වැ­නිය වුණු අවස්ථා තිබුණා. අධ්‍යා­පන, ක්‍රීඩා, සෞන්දර්ය, වාද විවාද වලින්, සාහිත්‍ය සංග­ම­යෙන් සුවි­ශේෂී ජය­ග්‍ර­හණ අත්කර ගෙන තිබෙ­නවා. ඒ මගේ ගුරු­දේව, විදු­හ­ල්පති ගුණ­සේ­ක­ර­ම­හ­තාගේ කාලයේ. මම ප්‍රාර්ථනා කර­නවා ගාමිණි ජය­ව­ර්ධන විදු­හ­ප­ල්ප­ති­ව­ර­ය­ටත් ඒ යුගය ඇති කරන්න වාසා­නාව ලැබෙන්න කියළා. අදත් මොන තරම් විද්‍යාල තිබු­ණත්, ශිෂ්‍ය­යන් හිටි­යත් විෂ­යන් තුනට ලකුණු 396 ක වාර්තාව බිඳ දමන්න කිසි­වෙක් සමත් වුණේ නැහැ. ඒ නිසා මේ පිං බිම හැදා­මත් මගේ හිතෙන් ඈත් වෙන්නේ නැහැ. එහෙත් මගේ දරු­වන්ට මේ විද්‍යා­ල­යෙන් ඉගෙන ගන්න වාස­නාව තිබුණේ නැහැ. ඒ අය ඉගෙන ගත්තේ රාජ­කීය විද්‍යා­ලයේ වීම නිසයි.

හැබැයි ගුණ­සේ­කර යුග­යේදී අපි හදා­ගත්ත විනිය නිසා මට දේශ­පා­ල­ඥ­යකු විදි­යට මගේ දරුවෝ හොදට හදා ගන්න පුළු­වන් වුණා. මගේ මව්පියෝ කිව්වේ උබට බලා­පො­රොත්තු ගොඩක් ඇති ඒත් ඒ දේව­ල්ව­ලට දරුවෝ ගෙනි­යන්න හදන්න එපා කියළා. එහෙම ඉලක්ක වලට දරු­වන් ගෙනි­යලා පලක් නැහැ. දරු­වන්ගේ භාහිර දේව­ල්ව­ලට ඉඩ දෙන්න. මම මේ විද්‍යා­ලයේ හය වස­රට ඇවිත් සෑම භාහිර ක්‍රියා­කා­ර­ක­මක්ම කළා. මළල ක්‍රීඩා­වෙන් වාර්තා තබා තිබෙ­නවා. ශිෂ්‍ය භට­යෙක් විදි­යට ඉදලා හර්මන් ලොස් ශුර­තාව පවා ගෙන්න දායක වුණා. මම විවාද කණ්ඩා­යමේ උප නාය­කයා විදි­යට හිටියා. සාහිත්‍ය සංග­මයේ හිටියා. ඒ නිසා මගේ ජීවිතේ වැර­දුනේ නැහැ. ඒ තත්ත්වය ඇති වුණේ ගුණ­සේ­කර යුගයේ අපිට දුන්න අධ්‍ය­ප­නය, විනය නිසා.

දේශ­පා­ල­ඥ­යන්ගේ දරුවෝ ගොඩක් ප්‍රශ්න හදා­ග­න්නවා. නමුත් මට පුළු­වන් වුණා මගේ දරු­වන් හදා­ගන්න, ඒ අපිට විද්‍යා­ල­යෙන් දුන්න විනය නිසා. මේ ශාලාවේ මම සහ­තික අරන් තිබෙ­නවා. විවිධ දක්ෂතා පෙන්නලා තිබෙ­නවා. ඕල්කොට් මැති­තුමා මේ විද්‍යා­ලය බිහි කලේ ප්‍රධාන පර­මා­ර්ථ­යක් ඇතිව. ඔක්කොම තිබුණේ මිෂ­නාරී පාසල්. ඒ නිසා එතුමා බෞද්ධ විද්‍යා­ල­යක් බිහි කළා. එකෙන් බොහෝ බෞද්ධ දරු­වන්ට කිසිඳු බියක් සැකක් නැතුව මහින්ද විද්‍යා­ල­යට එන්න පුළු­ව­න්කම ලැබුණා. ඒ වගේම මේ විද්‍යා­ලයේ තිබෙන පරි­ස­රය කිසිම විද්‍යා­ල­යක නැහැ. මම මගේ දරු­වන් එක්ක­ගෙන ඇවිත් මේ පරි­ස­රය පෙන්නුවා. මොකද ඒ අය ගියේ රාජ­කීය විද්‍යා­ල­යට නිසා.

භාහිර ක්‍රියා­කා­ර­ක­ම්වල යෙදු­නම දරු­වන්ට අධ්‍යා­ප­න­යෙන් ඉදි­රි­යට යා නොහැකි බවට ඇති කර ගෙන තිබෙන බිය ඉවත් කර ගන්න යැයි මම මව්පි­ය­න්ගෙන් ඉල්ලා සිටි­නවා. එලෙස භාහිර ක්‍රියා­කා­ර­කම් කරපු දරුවෝ අභි­යෝ­ග­යන්ට මුහුණ දෙන්න කිසිඳු බියක් නැහැ. මම කිසිම වෙලා­වක මගේ දරු­වන්ට කිව්වේ නැහැ අස­වල් පාඨ­ම­ලාව හදා­රන්න කියළා. ඒ අය ඒ අයගේ කැමැත්ත අනු­වයි ඒ සියල්ල කලේ. දෙන්නෙක් ටෙබල් ටෙනිස් ගැහුවා. ලංකාවේ පළමු වැනියා වුණා. දෙන්නෙක් රට­වල් නව­යක සෙල්ලම් කළා. එක්කෙ­නෙක් ඒ අටයි. අනෙක් කෙනා ඒ නව­යයි. මගේ බාල දරුවා ඉගෙන ගෙන ඇවිත් පෞද්ග­ලික අංශයේ රැකි­යා­ව­කට ඉල්ලුම් කරලා ඇවිත් කිව්වේ තාත්තේ කිසිම වෙලා­වක එතැ­නට කතා කරන්න එපා කියළා. මම කව­දා­වත් එවැනි බල­පෑම් කරලා නැහැ. අද කර­න්නෙත් නැහැ. එම නිසා මෙම මව්පි­ය­න්ගෙන් ඉල්ලා සිටි­නවා ඔබේ දරු­ව­ටත් නිද­හසේ ඒ අයගේ අධ්‍යා­ප­නය හදා­රන්න ඉඩ දෙන්න කියළා.